Kategorier

onsdag 1 februari 2012

Jag intervjuvar mig själv om klädstilar

Jag har skrivit ett litet repotage där jag frågar ut mig själv om klädstilar.
Från början fanns den på min "stilblogg", men eftersom jag inte varit speciellt aktiv där lägger jag upp det här i stället.

Hur beskriver jag min stil?
- Den är ganska flexibel. Jag har ibland en tendens att dela upp stilar i mainstream och alternativt. Om det är rätt eller inte vet jag inte.
Men jag anser mig själv vara relativt alternativ. Många gånger har jag försökt smälta in, men det har aldrig fungerat, varken stilmässigt eller på något annat sätt.

Kan jag definiera begreppen mainstream och alternativ?
- För mig handlar de begreppen dels om musiksmak och dels om hur man är som person. Man kan exempelvis enligt mig vara alternativ även om man inte har någon extremt avvikande stil. Dock tycker jag att den nog måste vara i alla fall lite udda för att klassas som alternativ.
MEN! Tycker man själv att man är alternativ så är man ganska säkert det. Ordet wannabe är ingenting jag tror på. Den frågan kan i och för sig diskuteras ganska mycket...

Vad anser jag om trender?
Många tycker att det där med mode är intressant och det kan jag mycket väl förstå. Det där med trender är jag själv ganska kluven mot, då det finns så mycket olika typer.
Om ett mode handlar om att vara size 0 är jag givetvis emot det, men om det handlar om mer oskyldiga saker som att det exempelvis skulle vara på tapeten med vintage, vildvuxna ögonbryn, och dylikt tycker jag självklart att det är helt okej - det skadar ju ingen!
Personligen föredrar jag att vara trendsättare framför att vara trendföljare.

Hur skapar jag min personliga stil?
Det handlar om humör och åter humör!
Givetvis handlar det om vad jag ska göra också. Ska jag gå på nobelmiddagen - eller ska jag ha en utekväll med mina vänner.
Det allra viktigaste är magkänslan men också att påverkas lagom mycket av omgivningen, för visst gör vi väl alla det utan att veta om det?! Ett stort misstag skulle för mig vara att kopiera någon annan. Då blir det ju inte min personliga stil längre, utan någon annans.
Ett annat stort misstag är att klä sig för någon annan, för att denne ska bli nöjd, men att man inte trivs riktigt med det själv. Känner man sig inte bekväm med sin stil märks det - ganska tydligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar