Kategorier

fredag 6 januari 2012

Musik - Kraften från någonstans

Ja, hörni!
Vad vore livet utan musik?! Well, för mig vore det inte mycket att ha. Nu tänkte jag redogöra lite för min musikaliska bakgrund. En bra anledning till det är att jag inser mer och mer för varje dag hur viktig den delen är i mitt liv och hur jag själv börjar inse att det är något jag, om man nu kan uttrycka sig så, är född till att syssla med.



Det var vår år 2005 och jag var ynka 14 år gammal. Det här var, om jag inte minns fel, min första "seriösa" spelning. Detta ägde rum på Tallkrogens skola. Bandet hette QWEASD, för att sedan byta namn till Mindless, någon dag innan jag ganska plötsligt hoppade av p.g.a. diverse omständigheter. Som ni nog ser var jag sångerska och gitarrist. Bror min var basist, vår vän Johannes (som var sjuk på spelningsdagen) var gitarrist och vår andra vän Niklas var trummis. 
Trots vårt skandalösa storbråk som fick mig att hoppa av blev vi vänner och står varandra väldigt nära fortfarande. Broder Jacob hade väl visserligen varit en självklar person att älska ändå.

Vissa saker är så fascinerande! Exempelvis att främlingar kom fram till mig ganska många månader senare, kände igen mig och sa att jag var jättebra på att sjunga. Det var då ingenting jag var van vid, kan jag säga!
Så här i efterhand har jag förstått hur mycket jag underskattade mig själv och att jag nog hade mer respekt från andra än vad jag någonsin kunde ana.
Tänk hur mycket glädje och självförtroende som går till spillo för att så många underskattar sig själva och sina talanger!

I december år 2005 spelade jag in en demo. Erbjudandet fick jag när jag spelade och sjöng (då ensam) på Hökarängsskolan. Jordi, som han heter, kom fram till mig efteråt, sträckte fram handen och konstaterade att han gärna ville spela in en demo med mig. Återigen; vad var det jag inte förstod? Jag fick hur mycket bekräftelse som helst, men följde klyschan att vara oemottaglig.

(Originalet gjort av Nine Inch Nails)
Nemi - Hurt (Demo 2005)

(Originalet gjort av The Cranberries)
http://soundcloud.com/nathalynight/nemi-cordell-demo-2005

Där har ni min över sex år gamla demo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar