Kategorier

fredag 6 januari 2012

Var inte nöjd förän du är NÖJD!

Min balkong. Den är helt fantastisk!
Anledningen till denna underliga inledning på mitt inlägg är att det finns få andra ställen som jag upplever lika stor frid och tankeglädje på. Cigaretten är mest för att hålla handen sysselsatt, det viktigaste är stämningsmusiken och filosofin.

Så länge jag överhuvudtaget kan minnas har jag jämfört mitt liv med ett pussel. Dvs. när jag insett någonting, när det liksom ploppar upp en osynlig glödlampa ovanför mitt huvud är det som att ännu en bit i det enorma och svårlösta pusslet faller på plats.
Jag antar att någon känner igen sig lite i detta?

Till saken:
I dag gick det upp ett litet ljus djupt inne i mig. Vad jag tänkte på var nämligen att jag dels börjar förstå en av alla tusentals anledningar till att människor hamnar på så olika nivåer i mående osv, om man ska se det objektivt.
Motivation, målmedvetenhet, envishet... Tänk att en sådan nästan lite klyschig princip, som hela tiden funnits framför ögonen på mig, kunde få den där lilla pusselbiten på plats.
Jag är lite rädd för ordet "okej". Alltså, jag vill inte att mitt liv ska vara okej. Precis som rubriken säga - jag är inte nöjd förän jag är nöjd, på riktigt!
Och då gäller det att kämpa och fightas med livet. Ni som känner mig vet att jag om någon har gjort- och fortfarande gör det. Exakt vad jag tagit mig igenom går jag inte på nu, det blir för komplicerat.
Farligt vore det om jag nöjer mig med att ha ett dugligt jobb, en skapligt trevlig fritid - alltså en någorlunda bra tillvaro.

Jag har funnit några nycklar till ett liv, som i alla fall jag finner kvalitativt:

* Ställ krav på din tillvaro! Hur enkelt det är att finna rimliga krav är upp till var och en, antar jag.
* Det är just ditt liv, så fråga dig själv vad du egentligen vill få ut av det!
* Du behöver inte jämt vara "den där duktiga". Att unna sig olika saker är viktigt, även om inte alla saker är jättenyttiga.
* Och här! Här har du något att bita i, något som ofta är näst intill omöjligt: Hitta en balans. Variation är stimulerande. Alltså; Ha kul och ha tråkigt. Som Alfons Åbergs pappa säger; har man tråkigt ibland blir det roliga roligare!

Observera att jag mycket väl vet att livet inte är så pass enkelt som jag beskriver, men jag hoppas att jag nått fram med mitt budskap :-3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar