Kategorier

tisdag 17 maj 2011

Vegan i en månad?

Jag köpte Vegetariska kokboken för flera månader sedan, men först för någon vecka sedan började jag läsa den riktigt noga. Tydligen tog det ungefär 20 år att skriva den, vilket är förståeligt eftersom det kommer nya studier angående näringslära osv. hela tiden.

Vegetariska Kokboken av Inga-Britta Sundqvist är helt fantastisk om man är/planerar att börja leva efter någon form av vegetarisk livsstil! I den står allt som har med vegetarianism att göra - allt ifrån näringstabeller till fakta om allsjöns frukter till en mängd härliga recept.

Men till saken nu:
Jag återgick till vegetarianismen för tredje gången gillt då jag studerade denna bok. Nu kommer jag i alla fall garanterat lyckas med att vara veggie, utan att känna att det blir "soyakorv dag ut och dag in", eftersom jag ju då läst och fått massor av fantastiska vegetariska mattips!
Dessutom ska jag och min vegankompis Camilla ha ett möte och bla. snacka mat och jag ska få en del spännande tips.

När jag kommer hem tänkte jag experimentera lite och testa att vara vegan i en månad. Eller ja, jag ska göra så gott jag kan, men motivationen finns verkligen!
Det svåra är inte att inte äta kött, ägg och dricka mjölk, utan att försöka hitta produkter som inte alls innehåller något av det. I stället för vanlig mjölk brukar jag köra på soyamjölk och jag köper i princip aldrig ägg eftersom jag inte brukar behöva det.

Varför är djurindustrin så stor egentligen? Det finns ju faktiskt andra, coolare alternativ (även om det kan vara svårt att hitta dem i dagens läge).

Peace ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar