Kategorier

tisdag 13 mars 2012

ADHD i arbetslivet

I dag går jag rakt på sak:

Kära arbetsgivare!
Jag ska försöka skriva- och förklara det här på bästa möjliga sätt och försöka att inte bli alltför långdragen.
Ett repotage i Arbetsförmedlingens egna tidning fick mig verkligen att reagera och börja tänka. Den handlade om att snabbmatskedjan Max har börjat anställa folk med ADHD. Gulligt va?! Tanken med repotaget var förmodligen inte att uppröra någon, men kom igen! Som om jag och alla andra med samma diagnos (eller vilken neuropsykiatrisk diagnos som helst) är mindre kompetenta än vem som helst!
Ska verkligen Max hamburgerrestauranger hyllas som hjältar av den anledningen?

Vet ni hur mycket kreativitet, nytänk och glöd ni kastar bort på att ha fördomar?
Eftersom jag själv som sagt har ADHD inriktar jag mig främst på den så kallade "funktionsnedsättningen" i detta inlägg.
Vi med ADHD har i själva verket inte problem - vi passar bara inte in i den grå samhällsmallen, vi är alldeles för färgstarka!
Precis som att folk med Aspergers- eller Savant Syndrom ofta är fruktansvärt smarta inom vissa områden har vi också många tillgångar som är utöver medelgröten.
Generellt är vi väldigt kreativa, energiska och nytänkande.

Vi är tillgångar - inte problem!
Så sluta tyck synd om oss!

Det var en väldigt, väldigt kort sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar