Kategorier

tisdag 28 februari 2012

Nytt seriöst bokprojekt

Jag har alltid varit fascinerad av gamla människor och har alltid hyst en kärlek till dem. Visst har de precis lika olika personligheter som yngre, det säger sig självt, och visst finns det otrevliga typer där med, men jag kan säga att jag, tja, är pensionärskär - ungefär som många känner att de är barnkära.

Till saken nu:
Här om kvällen fick jag en idé. Jag planerar nämligen att sätta igång ett projekt där jag intervjuvar äldre människor (cirka 65+) och låter dem berätta om sina liv. I boken jag sedan får ihop ska folk i stora drag kunna läsa om detta:

* Hur det var att gå i skolan förr.
* Vad man åt och drack.
* Hur man bodde och hur man skötte hushållet.
* Vad man gjorde som barn och tonåring.
* Äldre människors syn på världen då, jämfört med nu.
* Med mera.

Varje fråga ska självklart vara frivillig att besvara och min tanke är att de ska få berätta utifrån sig själva så mycket som möjligt så att det ska bli så personligt som det går. Alltså ska jag inte ställa en massa färdigskrivna frågor, utan det är snarare de som ska vägleda mig genom intervjuven mer än att jag bestämmer det exakta ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar